Start
2022
Pågående
Avslut
2024
Utveckling av fem nya e-tjänster i stadens e-tjänstplattform och goteborg.se för restaurangägare som vill ansöka om eller har serveringstillstånd enligt alkohollagen.
Tjänsterna är uppkopplade mot delar av den nationella digitala infrastrukturen med hämtning av företagsuppgifter från bolagsverkets bastjänster (grundläggande företagsuppgifter, engagemang och ombudsmannatjänsten) samt Mina meddelanden. Tjänsterna är helintegrerade med vårt ärendehanterings- och verksamhetssystem. De grundläggande APIerna har utvecklats i samverkan med leverantören och blir samtidigt tillgängliga för övriga ca 140 kommuner som använder samma system. APIerna bygger på öppna standarder och uppfyller kraven i DIGGs “API-playbook” med fokus på att vi ska ha kontroll över vår informationshantering och äga vår information.
Företagare kan hantera sina ansökningar och ändringar av tillstånd enkelt, säkert och effektivt.
Vi får en högre kvalitet på informationsinnehållet i ansöknings- och ändringsärenden.
Minskat arbete med att begära in kompletteringar
Kortare handläggnignstider
Det standardiserade APIet och infrastrukturen kan användas för att bygga fler tjänster för andra kundgrupper framöver.