Förenkla för företagare - nya avancerade e-tjänster för serveringstillstånd

Miljöförvaltningen - Miljö och klimat
Gilla 3

Start

2022  

Pågående

 

Avslut

2024  

Förenkla för företagare - nya avancerade e-tjänster för serveringstillstånd

Utveckling av fem nya e-tjänster i stadens e-tjänstplattform och goteborg.se för restaurangägare som vill ansöka om eller har serveringstillstånd enligt alkohollagen.

Tjänsterna är uppkopplade mot delar av den nationella digitala infrastrukturen med hämtning av företagsuppgifter från bolagsverkets bastjänster (grundläggande företagsuppgifter, engagemang och ombudsmannatjänsten) samt Mina meddelanden. Tjänsterna är helintegrerade med vårt ärendehanterings- och verksamhetssystem. De grundläggande APIerna har utvecklats i samverkan med leverantören och blir samtidigt tillgängliga för övriga ca 140 kommuner som använder samma system. APIerna bygger på öppna standarder och uppfyller kraven i DIGGs “API-playbook” med fokus på att vi ska ha kontroll över vår informationshantering och äga vår information.

  • Nyttor och effekter

    Företagare kan hantera sina ansökningar och ändringar av tillstånd enkelt, säkert och effektivt.
    Vi får en högre kvalitet på informationsinnehållet i ansöknings- och ändringsärenden.
    Minskat arbete med att begära in kompletteringar
    Kortare handläggnignstider
    Det standardiserade APIet och infrastrukturen kan användas för att bygga fler tjänster för andra kundgrupper framöver.

Effektmål

  • Förenkling för företagare
  • Bättre informationskvalitet på ansökningar
  • Kortare handläggningstider
  • Bidrar till målen i stadens näringslivsstrategiska program
Intern nytta
Extern nytta
Effektivitet
Innovation
PIOS