Programöversikt och teknik BOK

Kulturförvaltningen - Kultur och fritid
Gilla 1

Start

2023  

Pågående

 

Avslut

2024  

Programöversikt och teknik BOK

Ett system för programverksamheten på stadsbiblioteket där internservice får tillgång till och en översikt över de programpunkter som ska organiseras i huset.
Programpunkterna kan innebära flera olika tekniska önskemål och andra praktiska behov som internservices team behöver ha tillgång till, lätt kunna uppdatera, följa mobilt och kunna ändra och slutföra för att på så vis kommunicera inom och utanför gruppen gällande hur arbetet fortskrider.
I dagsläget är det svårt att få en bra översikt över vilka programpunkter som finns på agendan både i närtid och längre fram. Information kring vilka behov programpunkten har finns utspritt över flera olika system så som mail, rumsbokningar, excellistor osv.
Man önskar en överskådlig “att göra lista”, där uppgifter går att tilldela olika personer, att personer i teamet kan komma åt listan från sin mobil och att det går att se programpunkter som händer i den närmsta tiden. Man önskar också att programbokningarna kan hämta sin information från det formulär eller den excel lista som produceras av programverksamheten som bokar programpunkterna. Man har ett behov av att de önskemål som programpunkten har i form av tex antal mikrofoner, stolar och liknande ska fyllas i och kunna ändras i det fall uppgifterna ändras.

  • Nyttor och effekter

    Internservice kan jobba mer strukturerat och effektivt med programbokningarna. Servicen på biblioteket mot externa programpunkter och besökare blir mer professionell när alla har tillgång till samma information gällande de olika programpunkterna.
    Både programbokningsverksamheten och internservice kan bättre samarbeta när de har tillgång till gemensam information som är överskådlig över de programpunkter som ska genomföras.
    Internservice kan ägna mer tid åt att finnas tillgänglig i verksamheten om de slipper leta efter och sammanställa information gällande varje programpunkt individuellt.
    Programbokningen skulle kunna använda samma verktyg för att uppdatera sina bokningar istället för att skicka in nya dubbletter som måste hanteras manuellt.

Effektmål

  • Förenkla och förtydliga internservice arbete med bibliotekets programpunkter
  • Samla de praktiska behoven kring en programpunkt på ett gemensamt ställe
  • Bidra med en proffsigare service för besökare och deltagare i programpunkter
  • Ge en överskådlig vy över dagens programpunkter för att kunna fördela dessa mellan dagens medarbetare
  • Förenkla samarbetet kring varje programpunkt för internservice och programbokning
Intern nytta
Extern nytta
Effektivitet
Innovation
PIOS