Start
2023
Pågående
Avslut
2024
Nuvarande avtal med stadens förmånsportalsleverantör löper ut under 2024 varför det är aktuellt att konkurrensutsätta systemet och säkerställa fortsatt IT-stöd där stadens förmåner kan tillhandahållas.
Förmånsportalen ingår som IT-stöd i Intraservice bastjänst “Stöd i arbete med förmåner.”
Upphandlingen i sig uppnår inga effekter, men leder till att vi skapar förutsättningar att ha avtal enligt LOU. I förstudie och upphandlingsprojektet ingår att ta fram en nyttorealiseringsplan.
Effektmål/nyttor med förgående upphandling och införande av förmånsportal vad enligt följande:
Införandeprojekt ska leda till en fungerande förmånsportal som en ny kommungemensam tjänst. En färdig fungerande förmånsportal kommer att ha följande effekter för anslutna förvaltningar, bolag stiftelser och förbund:
• frigjord arbetstid genom mindre administration för chefer och HR
• ökad kvalitet i uppföljningen – statistik som ger bättre underlag för strategiska beslut,
• förbättrad upplevelse för medarbetare,
• ökad tydlighet – enhetlig presentation i staden,
• fler som nyttjar friskvårdsbidrag och förmåner.
Projektets resultat kommer också att på lång sikt bidra till
• minskad personalomsättning i Göteborgs Stad,
• minskad sjukfrånvaro i Göteborgs Stad.